W dniach 27-29 października 2021 r. uczniowie klasy 5a i 5b wraz z wychowawcami, realizowały wycieczkę do Wrocławia w ramach projektu MEiN pt.” Poznaj Polskę”. Rodzice uczniów pokryli 20 % kosztów a Gmina Proszowice otrzymała od Ministerstwa Edukacji i Nauki dofinansowanie w wysokości 80% wszystkich kosztów wyjazdu. Miejsca wycieczek zostały wybrane z wykazu punktów edukacyjnych MEiN:
Celem projektu ”Poznaj Polskę” jest uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki. Pozwoliło urozmaicić zajęcia lekcyjne, dzięki czemu nauka nabiera praktycznego wymiaru. Uczenie się oparte na praktycznym odkrywaniu śladów historii, czy też eksperymentowaniu w centrach nauki stworzyło uczniom warunki do zdobywania nowych umiejętności w niepowtarzalnym środowisku. Wycieczkę zorganizowało Bison Tours Biuro Podróży z Niepołomic. Cały czas był z nami pilot wycieczki, który potwierdzał wszelkie rezerwacje miejsc do zwiedzania. Wrocław-,,miasto krasnali’’ powitał nas piękną, słoneczną pogodą, która zachęciła dzieci do poznawania piękna tego miasta.
Odwiedziliśmy OGRÓD BOTANICZNY Uniwersytetu Wrocławskiego, po którym oprowadził nas przewodnik- uczniowie uczestniczyli w żywej lekcji biologii - gdyż ogród jest oazą piękna i spokoju w sercu Wrocławia, to "żywe muzeum"- ulubione miejsce wypoczynku wrocławian. Spacerując napawaliśmy się pięknymi roślinami wodnymi, błotnymi i akwariowymi, drzewami w kolorach jesieni, pnączami oraz przykuła nasza uwagę potężna dynia. Na terenie ogrodu przechodziliśmy przez niewielkie kładki stanowiące przeprawy dla pieszych przez staw, będący starorzeczem jednego z Odry.
Atrakcją było HYDROPOLIS,, Centrum Edukacji Ekologicznej we Wrocławiu”- wchodząc przechodziliśmy pod Drukarką Wodną, obejrzeliśmy film,, Wszystko zaczyna się od wody”, dzieciaki mogły wejść do Batyskafu - do wiernej repliki tej maszyny i wyobrazić sobie, co musi czuć człowiek, który znajduje się 11 kilometrów pod powierzchnią oceanu; widzieliśmy śnieżną zamieć z bliska- symulator śniegu; ogień z pary wodnej- to kolejna atrakcja dzięki niej każdy sprawdził jak para wodna zamienia się w ogień; 7 stałych stref tematycznych, cykliczne wystawy czasowe, specjalna strefa dla dzieci- multimedialne gry, w których m.in. mogli pobawić się z delfinami lub zadbać o czystość raf koralowych a na koniec pobytu dla zmęczonych ilością wrażeń czekała strefa relaksu, gdzie w bajkowej scenerii mogliśmy odprężyć się na leżankach i nabrać sił na dalsze zwiedzanie.
Kolejnego dnia atrakcją było MUZEUM ETNOGRAFICZNE - Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu- podzieleni na dwie grupy z przewodnikami muzealnymi podziwialiśmy i słuchaliśmy z zainteresowaniem o obiektach z zakresu kultury materialnej-- kolekcję uli figuralnych, form piernikarskich, malowanych mebli, malarstwa na szkle, rzeźby i grafiki dewocyjnej. strojach oraz folklorze. Poznaliśmy m.in. kulturę osadników z dawnych Kresów – Lwowskiego, Tarnopolskiego, Stanisławowskiego, Polesia, Wileńszczyzny, a także Łemków i Greków oraz powojennych polskich reemigrantów z Jugosławii, Bukowiny Rumuńskiej, Francji i Belgii.
Odwiedziliśmy też CENTRUM HISTORII ZAJEZDNIA- prowadzone przez Ośrodek Pamięć i Przyszłość. Z przewodnikiem przeszliśmy przez wszystkie sale poświęcone przede wszystkim historii Dolnego Śląska, a zwłaszcza dziejów Wrocławia po 1945, wrocławską Solidarnością oraz Ziemiami Odzyskanymi. we Wrocławiu Główna wystawa zatytułowana jest „Wrocław 1945–2016”. Centrum Historii Zajezdnia to doskonale udokumentowany i interesująco opowiedziany proces budowania nowej tożsamości miasta. Na wystawę w muzeum składają się: tysiące zdjęć, filmy, prezentacje multimedialne, a także oryginalne eksponaty. W Centrum Historii Zajezdnia prezentowane są także wystawy czasowe, dotyczące znaczących wydarzeń i postaci z historii Polski i Wrocławia- uczniowie mogli zobaczyć przedmioty codziennego użytku z czasów swoich dziadków, czyli PRL-u. Po dawce historii spacer w słońcu po ulicach Wrocławia- podziwianie piękna uliczek a idąc w kierunku Starego Miasta, dzieci szukały po drodze krasnoludków, które rozrzucone są po całym Wrocławiu, a po znalezieniu ich robili sobie z nimi zdjęcia.
Wisienką na torcie ostatniego dnia było MUZEUM NARODOWE we Wrocławiu, gdzie dzieci mogły oglądać i podziwiać przede wszystkim malarstwo i rzeźbę, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki całego Śląska. Oglądaliśmy wystawę,, Sztuka Śląska XII–XIX ,, Sztuka polska od XVII wieku po współczesną”,,,Sztuka europejska XV–XX w.’’- tutaj odbyła się lekcja plastyki, która uwrażliwiła naszych uczniów na piękno malarstwa.
Ostatnim obiektem zwiedzania była PANORAMA RACŁAWICKA – gdzie uczniowie podziwiali płótno lwowskich malarzy Jana Styki i Wojciecha Kossaka - autorów „Panoramy Racławickiej”, chociaż grono artystów pracujących przy nim było większe,w specjalnie wybudowanej dla niego rotundzie w parku Słowackiego. „Panorama Racławicka” to jedna z najchętniej odwiedzanych atrakcji Wrocławia. Dla nas też była ważnym punktem wycieczki po Wrocławiu, gdyż szkoła nasza ma patrona Tadeusza Kościuszkę od 1975 roku a Racławice leżą 22 km od Proszowic.- dla uczniów to wspaniała i pełna patriotyzmu lekcja historii..
Noclegi mieliśmy w Hotel PREMIERE CLASSE WROCLAW CENTRUM w pięknych, czystych pokojach z widokiem na Sky Tower. W restauracji hotelowej mieliśmy pyszne śniadanie (stół szwedzki) a obiadokolacje w restauracji w mieście,,Jacek i Agatka”. Biuro Podróży wywiązało się z organizacji wycieczki, pilot i kierowca autokaru bardzo życzliwi, pomocni i umiejący być z dziećmi.
Wrażenia ze zwiedzania Wrocławia na pewno warte były takiego wysiłku. Po wycieczce tej jesteśmy pewni, że warto pojechać i poznać Wrocław.
I kiedyś jeszcze z wielka chęcią tam wrócimy!
Dzieci zwiedziły:- Muzeum Narodowe,
- Panoramę Racławicką,
- Muzeum Etnograficzne,
- Muzeum Stara Zajezdnia,
- Hydropolis Interaktywne Muzeum Wody,
- Ogród Botaniczny.
Rodzice uczniów pokryli 20 % kosztów a Gmina Proszowice otrzymała od Ministerstwa Edukacji i Nauki dofinansowanie w wysokości 80% wszystkich kosztów wyjazdu.
Pogoda dopisała wspaniale i słoneczna jesienna aura dodawała wspaniałego nastroju.
Zarówno rodzice jak i przede wszystkim uczniowie wrócili bardzo zadowoleni. Dzieci po tak długim siedzeniu w domu związanym z pandemią miały możliwość zintegrować się, odpocząć, poznać klimat dużego miasta a przede wszystkim zwiedzić najwspanialsze miejsca polskiej kultury i powtórzyć wydarzenia historyczne z różnych okresów dziejów naszego kraju.