We wtorek, 8 lutego, obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI).
DNIE BEZPIECZNEGO INTERNETU- wydarzenie to ma na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu.
Zdalne lekcje, zdalna praca, wirtualne urzędy i sklepy – nasze życie przenosi się coraz bardziej do internetu i tym ważniejsze stają się wydarzenia, takie jak Dzień Bezpiecznego Internetu. Podczas obchodów DBI 2022 organizatorzy chcą zaprosić do wspólnego działania aby internet był bezpieczniejszym i lepszym miejscem dla wszystkich, a w szczególności dla dzieci i młodzieży.
Proponujemy działania, które kazdy nauczyciel może i powinien zrealizować na swoich zajęciach (lekcjach wychowawczych, spotkaniach online z pedagogiem a przede wszystkim podczas zajęć na informatyce).
1. Informacja na stronie internetowej szkoły.
2. Godziny wychowawcze poświęcone bezpiecznym zachowaniom w sieci oraz sposobom jak radzić sobie z atakami w internecie.
3. Rozmowy w ramach spotkań z pedagogiem lub WDŻ- jak sobie radzić z hejtem i jak nie krzywdzić innych.
4. Zajęcia informatyczne poświęcone w całości tematyce zagrożeń i bezpieczeństwa w sieci, programom zabezpieczającym dostosowanym do wieku i możliwości ucznia.
Propozycje dla nauczycieli kas I – III
1. Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych dla uczniów na podstawie scenariuszy www.sieciaki.pl, www.dzieckowsieci.pl – wychowawcy lub nauczyciel
2. Zapoznanie uczniów z adresami bezpiecznych stron i zachęcenie do korzystania z nich – wychowawcy
3. Oglądanie wraz z omówieniem filmów "3.2.1. Internet" (np. Małe zdjęcie duży problem, Znajomi nieznajomi itp.) dostępnych na YT.
4. Przygotowanie gazetek ściennych w klasach na temat "Dzień Bezpiecznego Internetu".
Propozycje dla wychowawców i nauczyiela informatyki IV- VIII
1. Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych dla uczniów na temat cyberprzemocy oraz zasad bezpiecznego korzystania z internetu– wychowawcy.
2. Wykonanie gazetki do klasy i umieszczeniu jej po skończeniu nauki zdalnej.
3. Oglądanie wraz z omówieniem filmów o tej tematyce dostępnych na stronach na zajęciach informatycznych. Poszerzanie wiedzy o coraz nowszych zaagrożeniach oraz stron, na których sprawdzamy czy ktoś włamał się do naszych urządzeń i próbował pozyskać dane. Czy kogoś interesuje nasza aktywność w internecie?- problem pojawi się w przyszłości, omówienie tego zagadnienia przez nauczyciela.